Friday 29 March 2013

Lesson on life No.1


Ada masanya bila saya melihat keluarga org lain, diri sendiri jadi takut dengan ujian dan dugaan yg diberikan oleh Allah saw. 

Kedua ibubapa orang terpelajar dan dihormati. Dan alhamdulillah, hidup yg dulunya sukar sudah dirahmati oleh Nya dengan kesenangan rezeki yg bagus. Bisa makan di resto yg mewah dan belanja eceran di toko2 yg bagus .

Alhamdulillah juga kedua ibubapa  juga sudah berpeluang menunaikan rukun islam yg lima  yg butuh uang yg byk iaitu haji.

Namun bila melihat dugaan yg diberikan oleh Nya utk kedua ibu bapa tadi , diri ini rasa takut dan bimbang.

Dugaan dlm bentuk anak anak yg tidak mampu utk menjadi manusia lebih baik tingkah laku terhadap ahli keluarga yg tua .

Dugaan hebat dlm bentuk anak anak gadis yg tidak tahu etika berpakian yg sopan dan manis . Ada masanya saya yg seorang wanita ini menjadi lebih malu utk berdepan dengan anak anak gadis manis itu yg saya kira  akan lebih manis jika pakaiannya lebih sopan dan manis.

Dugaan dugaan ini la yg membuat diri sendiri risau dan bimbang dgn anak2 sendiri. Sudah pastinya diri merasa bersyukur sebab Allah sudah menunjukan dugaan ini depan mata saya.

Namun yg menjadi kerisauan adalah bagaimana pula dgn keluarga saya sendiri. Mampukah diri yg kerdil ini menghalang dugaan dugaan seperti di atas dr berlaku ke atas anak2 dan keluarga sendiri.

Diri ini hanya mampu berdoa dan terus berdoa kepada Allah yg maha esa dan kaya agar terusan diberikan petunjuk dan hidayahNya dlm membimbing anak2 sendiri dan hidup ini.

Dan berdoa dan terus berdoa agar anak2 ku akan menjadi anak2 yg soleh dan ditetapkan imannya.

Amin. Amin .


No comments: